Ako sa správať v konfliktnej situácii, a ako jej predchádzať
Napriek tomu, že sú nepríjemné, konfliktné situácie svojím spôsobom potrebujeme, na čo by ste mali byť emocionálne pripravení. Vyhýbanie sa nepríjemnej situácii všetko iba zhoršuje, akokoľvek môže byť jej riešenie náročné.
Tu je návod, ako všetko riešiť správne a bez katastrofálnych následkov.
Dôležité je poznať povahu konfliktu
Konflikt môže byť skrytý a otvorený. Prvá možnosť nastáva, keď človek vplyvom okolitých podmienok zaujme pozíciu adaptácie a danú situáciu nerieši, skôr „pretrpí“.
Latentný konflikt vzniká, keď si nemôžeme povedať, čo nás trápi a je nepríjemné. Kumulujú sa negatívne emócie, ktoré sa môžu prejaviť v každom okamihu.
Otvorený konflikt vzniká vtedy, keď človek priamo vyjadrí svoju pozíciu. V tomto prípade sú dôležité najmä schopnosti argumentácie a empatie - ak ich nepoužívate, riskujete urazenie súpera.
Ak majú obe strany rešpektujúci postoj k pozícii a (čo je najdôležitejšie) k svojim pocitom, potom je vyjadrenie rôznych názorov pozitívnym a konštruktívnym dialógom.
Ak z nejakých dôvodov osobné riešenie konfliktov týchto pováh nie je pre vás možné, požiadať o služby dobrého právnika vo Zvolene je ďalší a často odbornejší postup.
Porozumenie je základ úspechu
Empatia a rešpekt je v súčasnej spoločnosti najdôležitejšou kompetenciou. Vytvára ideálne podmienky pre správne prostredie a atmosféru bez bariér. Nie všetci ňou ale disponujú, čo je následne najčastejší dôvod pre vznik konfliktu.
Porozumenie a nadhľad nad situáciou je najlepší a pokiaľ sa bojíte, že nie ste v tomto smere pri riešení konfliktu objektívni, najmite si spomínaného právnika.
Naučte sa ovládať emócie
Existuje niekoľko techník, ktoré vám pomôžu konať bez impulzov a rozhodovať sa vedome. Skúste napočítať aspoň do 6 a zhlboka sa nadýchnite. Akokoľvek to znie banálne, táto metóda skutočne funguje.
Pred zmysluplnou odpoveďou na situáciu sa tiež pokúste porozprávať o svojom postoji k danému problému s niekým nezaujatým. A potom, oslobodení od emócií, sa môžete jasne rozhodnúť, čo chcete povedať.
Trénujte zručnosti v počúvaní
Neprerušujte rečníka, nechajte ho vyjadriť myšlienku až do konca. Najlepšie je napísať si poznámky alebo otázky a položiť ich neskôr. Uvidíte, že aj tieto jednoduché kroky vám môžu pomôcť v riešení zložitej situácie.
Zdroj obrázka: Shutterstock.com