27.4.2015 |
|
Urob si sám
Ako udržiavať auto
Auto je už takmer pre každého z nás nevyhnutnou súčasťou života, no vyžaduje si aj istú údržbu. Občas sa niečo pokazí, či už opotrebovaním, nízkou kvalitou výrobku alebo zlým zaobchádzaním. Avšak každý problém sa dá vyriešiť a ak nie je možné problémové zariadenie v aute opraviť, dá sa rovnaký či vylepšený diel dokúpiť.
Časté môžu byť napríklad poruchy vstrekovacieho čerpadla. Dôvody poruchy môžu byť rôzne a rôzne sú aj príznaky.
1.Najčastejším dôvodom poruchy je opotrebovanie vstrekovacieho čerpadla. Opotrebovanie môže nastať v dôsledku dlhodobej prevádzky alebo znečisteného paliva. Problém sa prejavuje najčastejšie horším spustením, znížením výkonu motora alebo nerovnomernými otáčkami.
2.Môže sa poškodiť aj riadiaca jednotka čerpadla. Vada vzniká z dôvodu prepätia alebo skratu elektrickej inštalácie, často aj zásahom nesprávne preškolených osôb, ktoré sa opravujú vozidlo. Chyba sa prejavuje tým, že sa motor nedá spustiť, prevádzka je nerovnomerná alebo núdzový režim.
3.Znečistené palivo alebo piliny, ktoré vznikli kvôli suchému palivu a treniu prvkov môžu spôsobiť zadreté nastavenie uhla vstreku. Problém sa zvykne prejavovať hlučnou či nerovnomernou prevádzkou, ťažkým spustením motora a taktiež núdzovým režimom.
4.Prevádzkové opotrebovanie po veľkom počte ubehnutých kilometrov vozidla alebo tiež v dôsledku používania nesprávneho paliva, môže nastať unikanie.
V prípade, že u vás ešte nenastal žiaden zo spomínaných problémov, odporúčame vyvarovať sa dôvodom ich vzniku. Ak už problém nastal, navštívte čo najrýchlejšie mechanika. V prípade, že budete problém ignorovať, pretože vaše auto napriek menšej poruche naďalej funguje, problém sa už neskôr nemusí dať odstrániť. Budete nútení zakúpiť nový diel, čo Vás môže vyjsť naozaj draho.
Ak už rozmýšľate o kúpe nového čerpadla či už z dôvodu, že vašu poruchu nie je možné odstrániť alebo by vás oprava vyšla veľmi draho, odporúčame zakúpiť čerpadlá COMMON RAIL (CR). Čerpadlá CR sú v súčasnosti jedne z najmodernejších vysokotlakových vstrekovacích čerpadiel. Značnou výhodou týchto čerpadiel je samopremazávanie, ktoré sa uskutočňuje spolu so vstrekovaním paliva do valcov motora. Vstrekovače filtrov CR pracujú pod výrazne vyšším tlakom než všetky ostatné vstrekovače - 2200-2500 barov. Aktuálne patria k high-tech výrobkom v motorových vozidlách.
Ako pracujú
vstrekovacie čerpadlá common rail?
Toto čerpadlo zabezpečuje na základe pokynu z riadiacej jednotky vozidla vstrekovanie paliva pod vysokým tlakom do tzv railu (tlakového zásobníka). Aktuálne dokážu pracovať pod tlakom 2200-2500 barov. Riadiaca jednotka vozidla určuje moment vstreku ako aj množstvo paliva. Vstrekovanie paliva do valca prebieha pomocou jednotlivých vstrekovačov. Do vstrekovačov je palivo dodávané z vysokotlakového zásobníka. Vstrekovače
common rail sú obvykle elektro magnetické alebo piezo elektrické. Pri osobných vozidlách je čerpadlo troj-piestové. Väčšina týchto čerpadiel ja vstrekovaným palivom zároveň premazávaná. Čerpadlá sú poháňané pomocou prevodou od kľukového hriadela motora.
Ďalšou bežnou poruchou vozidla býva problém s filtrom pevných častíc.
Filter pevných častíc
DPF alebo FAP má zväčša problém ten, že sa zanesie. Vozidlo sa následne často prepína do núdzového režimu a diagnostika píše chybu snímača diferenciálneho tlaku vo výfuku. Na prístrojovej doske potom zvyknú svietiť kontrolky filtra a chyby. V tom prípade máte 2 možnosti. Filter buď vyčistiť alebo zakúpiť nový.
UPOZORŇUJEME, že v prípade zanesenia alebo iného poškodenia filtra pevných častíc je nutné čo najrýchlejšie vykonať regeneráciu DPF a kalibráciu softwaru. V prípade, že by ste vozidlo naďalej používali je možné, že by došlo k poškodeniu celého motora z dôvodu miešania nafty s olejom.
Ak u vás nastal problém so zanesením DPF filtru, tak najskôr rozmýšľate nad dvoma možnosťami: buď sa pokúsiť o jeho chemické vyčistenie alebo zakúpiť nový. Chemické čistenie DPF filtru odporúčame len v prípadoch extrémne vysokej ceny nového DPF filtru alebo tam, kde nerobí problém len dočasná funkčnosť. Dôvodom je, že výsledok takéhoto čistenia aj keď dôkladného, je len krátkodobý. Nehovoriac o vyhodených peniazoch, ktorými zaplatíte mechanika a DPF čistič. V prípade, že vozidlo chcete naďalej a často používať, odporúčame zakúpiť nový DPF filter. Pre konkrétnu začku napríklad tento DPF
filter pevných častíc Škoda.
Pevne veríme, že naše rady boli pre vás prínosom a ak by došlo k jednej zo spomínaných porúch, budú vaše znalosti vďaka nám o niečo rozšírenejšie. V prvom rade je dôležitá prevencia, ale ak už problém nastane, nutnosťou je navštíviť čo najrýchlejšie odborníka.