Potrebujete vyčistiť filter? Naučte sa využívať regeneráciu

Úlohou DPF filtrov je zachytávať nebezpečné častice sadzí produkované dieselovými vozidlami. Aby sa zabezpečilo, že toto zariadenie v aute nestratí svoj výkon, musia sa filtre pravidelne čistiť. Prechádzajú procesom obnovy nazývaným regenerácia a čistenie, ktoré prebiehajú počas jazdy alebo v dielni. Závisí od znečistenia filtra a možností, ktorými disponujete.

Poďme si o spôsoboch, ako obnoviť pôvodné vlastnosti DPF filtra, zvýšiť výkon vozidla a znížiť znečistenie prostredia, povedať v našom článku niečo viac.

    1. Čo znamená ekologické čistenie DPF?

Filtre pevných častíc majú za úlohu odstraňovať toxické častice sadzí z výfukových plynov dieselových vozidiel. Pretože všetky typy filtrov majú len obmedzenú kapacitu, existujú rôzne opatrenia na čistenie DPF.

Filtre prechádzajú procesom obnovy pomocou rôznych čistiacich opatrení. Profesionálne čistenie DPF využíva špeciálne technické procesy na priemyselné spracovanie demontovaných filtrov pevných častíc. Proces sa vykonáva na zariadeniach, ktoré sú metrologicky overené Slovenskou legálnou metrológiou, takže výsledok čistenia je zaručený. Takéto medzi majiteľmi vozidiel obľúbené ekologické čistenie DPF je tiež oveľa lacnejšie ako výmena za nový model. Existujú tiež aktívne a pasívne regeneračné procesy, ktoré automaticky „čistia“ filtre počas jazdy.

    1. Aktívna regenerácia

Vo vozidlách s aktívnymi čistiacimi systémami senzory určujú hladinu naplnenia filtra podľa stanoveného limitu naplnenia. Ak sa to dosiahne, zmenené časovanie vo forme aktivačných korekcií zaisťuje zvýšenie teploty výfukových plynov pri vstrekovaní paliva na cca 10 minút. Tým sa spália usadené sadze a opäť sa odstránia z filtra. V závislosti od elektronického programovania prebieha aktívna regenerácia DPF každých 400 – 600 kilometrov.

    1. Pasívna regenerácia

Pýtate sa, ako správne spustiť regeneráciu DPF? V tejto regeneračnej verzii sa to má dosiahnuť zvýšenou rýchlosťou, napríklad na diaľnici, pretože len tak dosiahnete relatívne vysoké teploty výfukových plynov, ktoré sadze vo filtri spália.

Tu nepomôžu len krátke či mestské výlety. Ak sa dosiahne limit naplnenia filtra pevných častíc, vodič je zvyčajne informovaný prostredníctvom palubného počítača alebo iného združeného prístroja. Existuje aj niekoľko vozidiel, v ktorých regenerácia filtra pevných častíc prebieha dočasnou zmenou v riadení vstrekovania.

    1. Prečo sa filter pevných častíc upcháva?

To má rôzne dôvody v závislosti od typu vozidla a kombinácie motora. Okrem umiestnenia DPF vo výfukovom systéme a štýlu jazdy sem patrí aj kvalita paliva a oleja, ako aj množstvo sadzí produkovaných motorom. Problémy sa vyskytujú obzvlášť často pri jazde v meste, pretože automatická regenerácia DPF tu nikdy nedospeje k uspokojivému záveru.

Ak teda chcete, aby DPF zariadenie slúžilo autu čo najdlhšie a správne, nebojte sa občas pridať plyn, dopriať si dlhšiu jazdu na diaľnici a nechať zariadenie vyčistiť v autorizovanom servise kompletným repasom.

Zdroj obrázka: Lisa-S/Shutterstock.com