Poďme
sa spoločne na ne pozrieť.
Kedy
treba spozornieť?
V
mnohých prípadoch je poškodenie motora vopred indikované rôznymi
príznakmi. Zriedkavo sa vyskytuje náhle a takmer bez varovania.
Nasledujúce príznaky naznačujú, že to môže byť bezprostredné:
Ak
motor najmä v stúpaniach alebo pri väčšom zaťažení už
„neťahá“, čiže jeho výkon citeľne klesá, môže byť
poruchový a je čas na opravu. Možno ale stačí len dôkladný
repas hlavy motora
a problém bude vyriešený.
Takmer
každá porucha motora je akusticky znateľná. Môže sa ozývať
zvýšený hukot, ale tento hluk môže pochádzať aj z výfuku.
Dôvodom je, že sa mohla na klinovom remene dostaviť únava
materiálu, ktorý by sa mohol čoskoro roztrhnúť. Aj tu by mohla
pomôcť výmena
motora profesionálmi.
Sú
tu však aj ďalšie príznaky ako občasné zadrhávanie motora a
citeľne zvýšená spotreba. Ak sa kontrolka motora občas rozsvieti
a po dlhých cestách opäť zhasne, príčinou môže byť slabá
batéria.
To
bráni naštartovaniu bez pomoci pri štartovaní aj pri nízkych
teplotách. Ak kontrolka na palubnej doske bliká častejšie, auto
treba okamžite odviezť do servisu. Možno už ani nespĺňa
predpísané hodnoty výfukových plynov. Ďalšou dôležitou
kontrolkou je kontrolka motorového oleja. Ak sa rozsvieti, olej
treba ihneď doplniť.
Prečo musí ísť auto čo
najskôr do servisu?
Typ
poškodenia je možné zistiť iba v odbornej dielni komplexnou
kontrolou motora. Na to ale laik často nedisponuje odbornými
znalosťami ani potrebným časom. Preto je cesta do servisu
najlepšie riešenie. Vyhnete sa tak nepríjemným prekvapeniam na
zasneženej a zľadovatenej vozovke.
Zdroj
obrázka: Standret/Shutterstock.com